Mami, nenúť môjho syna chodiť do škôlky

Autor: Jan Převrátil | 30.11.2016 o 13:05 | Karma článku: 11,00 | Prečítané:  8459x

Kubo je nadané dieťa - vieme to už celkom s istotou. Nezapadá a ani nikdy nebude zapadať do noriem školského systému. Našou úlohou je pomáhať mu na jeho ceste, nie nútiť ho do "normálnych vecí". 

Ahoj mami, včera keď si nám strážila Kuba, som mal znova pocit, že Ti potrebujem niečo povedať. Nestihol som, tak Ti píšem. Kubo je nadané dieťa - vieme to už celkom s istotou. Nezapadá a ani nikdy nebude zapadať do noriem školského systému - či sa to nám, vám, alebo komukoľvek inému (štátu) páči alebo nepáči, je to tak. Kubo sa vyvíja. Postupuje strašne rýchlymi krokmi v jednej a možno pomalšími krokmi v inej oblasti. Je možné, že sa vyvinie do v podstate obyčajného človeka. A je možné, že nie. Našou úlohou je mu na tejto ceste pomáhať. To slovo POMÁHAŤ tu má ale hrozne zásadný význam.

Pomáhať znamená odstraňovať prekážky z cesty. Keď bude nedobrá učiteľka, vymeníme ju. Keď ho bude brzdiť škola, zrušíme ju. Keď ho bude brzdiť celý školský systém, vyhneme sa mu - vymyslíme ako, zvládneme to. Rovnako ako keď budú malé topánočky, kúpime mu iné, alebo keď nebude chcieť chodiť v topánočkách vôbec, naučíme ho chodiť na chodúľoch. Vždy je cesta. Nezáleží na tom, čo si o nej myslia iní, alebo čo sa považuje za "štandardné."

Pomáhať ale neznamená nútiť Kuba do vecí, ktoré sa nám javia "normálne". (Špeciálne tie "normálne veci", ktoré sú mu nepríjmné, ktoré nechce.) Predstavy aj systém, v ktorom žijeme, nie sú prispôsobené na vnímanie rôznosti ľudí a už vôbec nie rôznosti nadaných detí. 

Pamätám si, ako som sám trpel, keď som nechcel chodiť do školskej jedálne, keď ma nebavilo učiť sa blbosti, ako som zápasil s klavírom, ako som sa nechcel učiť po nemecky. Pamätám si tiež, ako rýchlo som nasal biológiu, ako ma bavila chémia a fyzika, a ako veľmi som sa nadchol pre filozofiu. Nakoniec som sa veľa tých nepríjemných vecí naučil: viem po nemecky aj viem hrať na klavír. Ale za cenu toho, že som to robil s nechuťou, a výsledok mi aj tak nič nepriniesol. Prečo? Nie preto, že by nemčina nebol krásny jazyk, alebo že by klavír nebol úžasný nástroj. Ale preto, že som nerobil to, čo som chcel, ale napĺňal som vaše očakávania. Tak som to cítil - chceli ste mať zo mňa klavíristu, vysokoškoláka, nemčinára - ale čo z toho som chcel ja? Nezazlievam vám to, viem, že ste ma vychovali s láskou. Chcem ale, aby ste pochopili, že tento odstavec je rovnako o Kubovi, ako bol kedysi o mne.

Nechcem, aby Kubo napĺňal niekoho očakávania. Ani moje, ani jeho mamy, ani vaše. (A už vôbec nie štátne.)

Sme neradi, keď Kubovi hovoríte, že by mal chodiť do škôlky, alebo že by mal tráviť čas s deťmi. Nemal by. Nie je to žiadna univerzálna pravda a nechceme to, pokiaľ to nechce aj on. Kubo nie je nekompetentný v rozhodovaní. Vieme jeho správanie dekódovať, a vieme odhadnúť, čo chce naozaj robiť. Kubo je malý, ale vie povedať všetko, po čom túži - a hovorí nám to.

Prosím vás, nesnažte sa mu hovoriť ani podsúvať, že by mal chodiť do škôlky. Alebo, že by sa mal niečomu venovať. On vie, čomu sa chce venovať lepšie ako vy - a od vás chce pomoc a pochopenie pre to, čo ho baví. Ak sa ho budete snažiť manipulovať, zistí to, a nebude s vami chcieť tráviť čas. Je naozaj veľmi empatický a bystrý, a nenechá sa oklamať.

Verím, že to pochopíš. Dík a pá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.


Už ste čítali?